Koła zębate to mechanizmy stosowane w wielu różnych miejscach, takich jak samochody, maszyny przemysłowe i małe urządzenia. Odpowiadają za przenoszenie mocy lub w zależności od typu zwiększają przełożenie w celu uzyskania wyższego momentu obrotowego itp. Przekładnie w skrzyniach biegów są elementami bardzo wytrzymałymi ze względu na trudne warunki pracy.
Wykorzystanie przekładni w maszynach przemysłowych
Przekładnia zębata to rodzaj przekładni mechanicznej, w której moment obrotowy przenoszony jest przez zazębione współpracujące koła zębate. Koła zębate służą do przenoszenia momentu obrotowego między aktywnym i pasywnym wałem. Proces ten odbywa się poprzez zmianę prędkości obrotowej napędzanego wału. Mówiąc najprościej, jest to przeniesienie momentu obrotowego ze źródła do miejsca docelowego. Przekładnia ślimakowa to rodzaj przekładni o pionowej osi, ślimak przypomina spiralny wirnik z gwintami trapezowymi. Pracuje na wklęsłej powierzchni ślimacznicy, czyli zębatce o zębach śrubowych w przekroju podłużnym. Wytrzymuje większe obciążenia, a punkty styku są proste. Przy odpowiednich parametrach przekładnia ślimakowa może być mechanizmem samoblokującym. Można więc łatwo stwierdzić, że dokładność wykonania tych elementów odgrywa dużą rolę, a koła zębate są wysokiej jakości. Przemysł zostanie przekształcony w bezproblemową działalność. Ważnym aspektem jest również parametr, który mierzy zachowanie przekładni. Przełożenie geometryczne występuje, gdy jego rozmiar jest określony przez wymiary koła zębatego. Przełożenie dynamiczne określa się znając dwa parametry prędkości obrotowej wału czynnego i biernego. Współczynniki dynamiczne są natomiast obliczane na podstawie parametrów współczynników kinetycznych. Napędy oraz przekładnie do maszyn, znajdują zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu, od farmaceutycznego po budownictwo i rolnictwo. Koła zębate są trwałe, a ich popularność nie pozostaje bez konsekwencji. Są stosowane w ogromnej liczbie urządzeń mechanicznych. Między innymi do wyboru jest przekładnia jednobiegowa, czyli taka, w której współdziała jedna para kół, lub sekwencyjnie dobierana przekładnia wielobiegowa. W drugim przypadku koła zębate można klasyfikować, zwiększając lub zmieniając liczbę zębów. Zębatka może współpracować z zębatką – wtedy mówimy o zamianie ruchu obrotowego na ślizgowy. Najciekawszym rozwiązaniem jest zastosowanie przekładni ślimakowej.
Używana do wyższego momentu obrotowego, takiego jak przełożenie 100:1. Stosowana jest w urządzeniach dzielących takich jak głowice dzielące, napędy stołów frezarskich czy samochodowe układy kierownicze. Dzięki temu, np. kręcąc kierownicą, można uzyskać efekt świetlny, nawet jeśli dwie gumowe opony poruszają się, rysując podłoże.